Aghiasma, apa sfintita prin slujba bisericeasca, se face cand preotul
cheama asupra ei puterea Duhului Sfant, pentru ca ea sa aiba puterea de
a sfinti viata oamenilor si a naturii inconjuratoare, pentru ca ele sa
capete binecuvantarea Domnului. Apa este simbolul curatirii
sufletesti, a promovarii si a sfintirii vietii. La Botezul Domnului, se
face aghiasma mare; aceasta se ia inainte de anafora; se da si celor
ce sunt opriti de la Impartasanie, ca intarire spre nadejdea pocaintei,
a mangaierii si indreptarii lor pentru viitor.
De doua feluri: mare si mica. Aghiasma mica se mai numeste in popor si
sfestanie, care inseamna luminare, sau slujba luminilor, pentru ca la
inceput se intelegea prin ea Aghiasma cea mare, care se savarseste la
Boboteaza, sarbatoare numita si ziua luminilor sau a luminarii, deoarece
atunci se botezau catehumenii.
Sfintirea cea mica a apei se savarseste
oricand este nevoie, in biserica sau in casele credinciosilor. In
biserica, ghiasma mica se sfinteste la inceputul fiecarei luni
calendaristice, iar pe la casele credinciosilor, oricand este nevoie,
mai ales in zile in care se tine post (de obicei, miercuri sau vineri);
sunt alese zile de post deoarece rugaciunea unita cu postul este mai
puternica. Aghiasma mica se sfinteste si in ziua de praznuire a
Izvorului Tamaduirii. Aghiasma,
aceasta apa sfintita prin unirea ei cu harul Duhului Sfant, in urma
rugaciunilor rostite de preot, are multe feluri de lucrari
duhovnicesti.