In primele secole crestine, crucea a fost reprezentata fara Trupul lui Hristos pe ea. Cu toate acestea, legatura dintre Cruce si Hristos, care s-a rastignit pe ea, era evidenta. Motivul pentru care crucea era reprezentata simplu, fara Trupul lui Hristos, a fost amintirea dureroasa a mortii sale. Pe langa aceasta, unii cercetatori arata ca in randul crestinilor exista frica de a-L reprezenta pe Hristos rastignit, considerandu-se chiar un pacat, echivalent cu a doua rastignire. S-au descoperit apoi cruci datate din secolele al III-lea sau al IV-lea pe care era reprezentat un tanar care purta o cruce impodobita cu nestemate. In secolul al V-lea, crestinii au pus langa pietrele pretioase si un miel, simbolul sacrificiului si implicit al lui Hristos.
La Sinodul Trullan din anul 691 s-a acceptat prezentarea unui tanar anonim pe cruce, in locul mielului, iar mai tarziu, unii istorici indicand chiar secolul al X-lea, dupa abolirea pedepsei de moarte prin crucificare, cand din memoria colectiva a crestinilor a inceput sa dispara asociatia crucii cu chinurile crucificarii, s-a pus si Trupul lui Iisus pe cruce in locul tanarului anonim. In primele reprezentari, Iisus apare prezentat imbracat, fara barba, cu corp neinsangerat, apoi, mai tarziu, apare cu corpul distorsionat, plin de sange, cu barba. Tot din aceasta perioada apar si primele cruci pe turlele bisericilor.
La Sinodul Trullan din anul 691 s-a acceptat prezentarea unui tanar anonim pe cruce, in locul mielului, iar mai tarziu, unii istorici indicand chiar secolul al X-lea, dupa abolirea pedepsei de moarte prin crucificare, cand din memoria colectiva a crestinilor a inceput sa dispara asociatia crucii cu chinurile crucificarii, s-a pus si Trupul lui Iisus pe cruce in locul tanarului anonim. In primele reprezentari, Iisus apare prezentat imbracat, fara barba, cu corp neinsangerat, apoi, mai tarziu, apare cu corpul distorsionat, plin de sange, cu barba. Tot din aceasta perioada apar si primele cruci pe turlele bisericilor.