Dumnezeu este făcătorul si
creatorul îngerilor; El i-a adus de la neexistentă la existentă si i-a zidit
după propriul Său chip, o natură necorporală, un fel de duh si de foc imaterial
(se spune că este necorporal si imaterial în raport cu noi oamenii). Deci,
îngerul are o fire ratională, spirituală, liberă si schimbătoare în felul său
de a gândi sau a voi, căci tot ceea ce este creat este schimbător. Numai ceea
ce este necreat este neschimbător. Tot ceea ce este rational este si liber.
Deci, pentru că îngerul are o fire ratională si spirituală este liber; iar
pentru că este creat si schimbător, are facultatea de a rămâne si a progresa în
bine sau, de a se îndrepta spre rău. Ei se înclină greu spre rău, dar nu sunt
neînclinati. Acum însă, au ajuns neclintiti nu din pricina firii lor, ci prin
har si prin stăruinta în unicul bine. Sfântul Dionisie Areopagitul îi împarte
în trei cete de câte trei: Serafimi, Heruvimi, Tronuri-Domnii, Puteri,
Stăpânii-începătorii, Arhangheli si îngeri. Cei mai multi spun că îngerii s-au
făcut înaintea oricărei făpturi, căci trebuie să fie zidită mai întâi fiinta
spirituală si apoi cea sensibilă, si, în urmă, din cele două, însusi omul.