Fraţii mei, să ne
aducem aminte de nemurirea sufletului. Să ştiţi că suntem pe pământ străin şi
călători. Auziţi ce zice Psaltirea: Nemernic este omul pe. pământ şi străin
ca toţi părinţii săi. Nimeni nu rămâne în lumea aceasta. N-am venit să stăm
aici. Aici este o trecere necontenită; am răsărit prin naştere şi asfinţim prin
moarte.
Sfântul acela,
dumnezeiescul Iov, zice aşa: Din pântecele maicii mele am căzut în groapă.
Aţi auzit? Atât i s-a părut viaţa pe pământ, după 400 de ani. Că, după bătaia
aceea Dumnezeu i-a mai dăruit 140 de ani de viaţa, după ce l-a încercat cu
atâtea chinuri şi boli; şi atât i-a părut, că din pântecele maicii sale a sărit
în groapă. O săritura i-a părut viaţa.
Voi nu auziţi cu ce
ne aseamănă Duhul Sfânt? Omul ca iarba, zilele lui ca floarea câmpului; aşa
va înflori. Şi iarăşi: Zilele lui ca umbra trec. Şi iarăşi: Zilele
mele ca umbra s-au plecat şi eu ca iarba m-am uscat.
Şi iarăşi zice: S-au
stins ca fumul zilele mele şi oasele mele ca uscăciunea s-au uscat. Şi
iarăşi: Zilele anilor noştri ca pânza păianjenului. Cu pânza
păianjenului s-au asemănat zilele vieţii noastre. Adică, cât este de slabă
pânza păianjenului, aşa-i de slabă viaţa noastră pe pământ; suntem umbra, vis
şi floare pe pământ!
Dumnezeu zice lui
Isaia: Ascultă, proorocule, strigă şi zi aşa înaintea poporului: Tot trupul
omului este iarbă şi toată slava omului este ca floarea ierbii. Uscatu-s-a
iarba şi floarea ei a căzut, iar cuvântul Domnului rămâne în veac. Deci, să
nu punem bază pe viaţa aceasta, că-i umbră şi vis.
Ştiţi ce rămâne în
veci? Sufletul. Trupul vedeţi că se face ţărână. Că îngropăm şi dezgropăm
morţii şi se fac în puţină vreme ţărână. Mai ales după o vreme nici oasele nu
mai rămân; toate se fac nimic.
Asta-i şi porunca cea
dintâi, că pământ eşti şi în pământ vei merge. Dar sufletul nu moare
niciodată. Sufletul rămâne în vecii vecilor, că el este duh şi nu poate să
moară. Aşa l-a făcut Dumnezeu.
Dar, ca să ştiţi ce
se întâmplă cu sufletul când moare omul, am să vă spun care-i drumul sufletului
imediat după moarte, după tradiţia Bisericii Ortodoxe.
De când murim şi
până la 40 de zile, când are loc judecata particulară a sufletului şi se
hotărăşte de Dumnezeu unde o să stăm, la bine sau la rău, până la judecata de
apoi, este un timp de tranziţie, adică un timp provizoriu, pentru drepţi şi
pentru păcătoşi.
Când moare omul şi
când îşi dă sufletul, în clipa aceea apar în faţa lui atâţia diavoli, câte
păcate a avut omul şi atâţia îngeri sfinţi, câte fapte bune a avut el în viaţă.
Aşa arată Sfântul Efrem Sirul.
Şi este o mare
luptă atunci. Că sfintele puteri se luptă cu diavolii cum să ia sufletul, că ei
zic că este al lor, că are păcate mai multe; iar îngerii zic că are mai multe
fapte bune. Şi este o mare luptă şi de aceea se teme sufletul să iasă din trup.
I se leagă limba când vede toate astea. El vede atunci multe, dar nu poate să
spună. El ar spune: "Uite, câţi diavoli au venit!".
A văzut la Agapia
Veche, părintele Eftimie, cu o săptămână înainte de a muri, cum se luptau îngerii
cu diavolii pentru suflet, zicând: "Uite cum se luptă! Îngerii Domnului
sunt cu cununi de aur pe cap şi-i lovesc pe draci. Uite cum fug!"
Cu o săptămână
înainte a spus când va muri, căci a fost un om ales al lui Dumnezeu, cum
spuneau maicile. Dar nu toţi văd taina aceasta, şi să o poată spune; o văd, dar
nu o pot spune.
Atunci în ceasul
morţii are mare îndrăzneală îngerul de la botez. Când vine acesta, toţi se dau
la o parte. Îngerul pe care îl avem de la Sfântul Botez are mare putere. De
aceea, când vă rugaţi acasă, după ce aţi terminat rugăciunile, să faceţi şi
câteva închinăciuni la îngerul pe care îl aveţi de la Botez şi să ziceţi aşa: "Sfinte
Îngere, păzitorul vieţii mele, roagă-te lui Hristos, Dumnezeu, pentru mine
păcătosul sau păcătoasa!".
Pentru că acest
înger, nu numai că ne păzeşte acum, dar el ne păzeşte şi în vremea morţii. El
călătoreşte cu noi prin vămile văzduhului, până la 40 de zile şi îl avem de la
dumnezeiescul Botez mare ocrotitor. Dacă nu ar fi el, diavolul ar face cu noi
ce ar vrea.
Auziţi ce zice în
Psaltire: Nici să dormiteze cel ce te păzeşte. Şi iarăşi zice: Tăbărî-va
îngerul Domnului împrejurul celor ce se tem de Dânsul şi-i va izbăvi pe ei.
Deci este clar că îngerul este cel ce ne păzeşte şi în viaţa de acum şi după ce
murim, până la 40 de zile.
Vine acel înger şi
zice: "Daţi-vă la o parte, diavolilor! Eu ştiu viaţa acestui suflet, de
când s-a născut şi până acum". Şi îngerul, venind, începe a vorbi cu
sufletul aşa: "Nu te teme, frate suflete!" Sfântul Grigore de Nyssa
ne spune de ce-i zice frate. Pentru că şi îngerul şi sufletul sunt fiinţe
raţionale, de sine stăpânitoare, cuvântătoare şi sunt duhuri, cum zice Sfânta
Evanghelie: Şi vor fi toţi ca îngerii lui Dumnezeu.
Iată trupul tău! Ia
aminte, frate suflete, acesta-i trupul tău, aceasta-i casa ta în care ai stat
până acum. Cu acesta te-ai zămislit în pântecele maicii tale, cu acesta ai
trăit 20, 60, 80, câţi ani a vrut Dumnezeu să-ţi dea pe pământ; că la Dumnezeu
este viaţa, iar nu la noi.
Ia aminte, frate
suflete, când va suna trâmbiţa judecăţii de apoi, într-o clipeală a ochilor are
să învie acest trup, cum îl vezi, şi ai să intri într-însul şi ai să mergi la
judecată, cum spune Apostolul Pavel: Toţi vor sta înaintea divanului
judecăţii lui Iisus Hristos, ca să ia fiecare după cum a lucrat, bine sau rău.
Îngerul păzitor îi
aduce iar aminte: "Iată, frate suflete, când erai copil mic - sau copiliţă
mică - te-a trimis mama să aduci o căldare de apă sau să aduci zarzavat din
grădină, sau să aduci gâştele de la păscut, sau să faci o treabă cât de mică în
ogradă. Uite, aşa gândeai tu atunci; aşa înţelegeai tu atunci". Şi începe
să-i aducă aminte din mica copilărie ce bine a făcut el cu trupul acesta şi ce
rău a făcut. "Uite aşa ai făcut, când erai în clasa întâi la şcoală, în a
doua, a treia; uite aşa făceai! După ce ai ieşit în lume, când erai fată mare
sau flăcău, când te-ai însurat sau măritat, uite aşa făceai". Şi-i aduce
aminte din pruncie şi până la moarte în fiecare zi şi ceas ce a făcut. Că
sufletul, după ce iese din trup, foarte tare ţine minte. Este ca razele
soarelui. Nu-l mai îngreunează pământul, nici trupul ca să uite. Toate le vede
ca o oglindă.
Aceasta se întâmplă
în ziua întâi după moarte.
Ziua a doua după
moarte se întâmplă un lucru mai înfricoşat. În ziua a doua după moarte îl ia
îngerul păzitor şi-l duce pe unde a umblat omul toată viaţa. Atunci se întâmplă
ceea ce spune în Psaltire: Pentru ce mă tem în ziua cea rea? Că fărădelegea
călcâiului meu mă va înconjura.
Toată icoana vieţii
omului se descoperă a doua zi după moarte. Dar ai să spui: "Părinte, cum
poate sufletul omului să meargă într-o zi pe unde a mers toată viaţa?"
Sufletul înconjoară
pământul cât ai clipi din ochi. Sufletul nostru şi îngerul păzitor merg mai
repede ca razele fulgerului, cum spune în Biblie: Alerga-vor, Doamne, în
grabă şi mai repede ca razele fulgerelor, sufletele drepţilor se vor întoarce
la Tine, citim la proorocul Iezechiel şi în multe locuri.
Sufletul este
fiinţă gânditoare şi nici nu am zis cu limba un cuvânt şi cu gândul am şi
înconjurat pământul mai înainte de a-l pronunţa; uite cum aş spune eu acum:
Pekin, New York, Moscova, Bucureşti, Sihăstria.
Aşa de repede merge
sufletul, după ce ieşim din trup. Şi nu-i o greutate să se ducă el, în ziua a
doua, cu îngerul pe unde a umblat toată viaţa. El numai gândeşte şi a şi ajuns
în locul acela, căci merge ca gândul.
Şi unde-l duce în
ziua a doua? Îl duce pe unde a umblat omul toată viaţa, şi-i arată unde a făcut
bine şi unde a făcut rău. Şi nu-i arată decât adevărul.
"Uite, aici ai
jucat, aici te-ai îmbătat, aici ai desfrânat cu atâtea femei sau cu bărbaţi;
aici ai înjurat, aici ai fumat, aici ai avortat atâţia copii, aici ai ocărât,
aici ai furat, aici ai cântat, aici te-ai lenevit, aici te-ai răzbunat pe
cineva. Ai batjocorit, ai blestemat, ai bătut. Nu te-ai spovedit, n-ai postit
şi te-ai împărtăşit cu nevrednicie!"
Şi-i arată şi
faptele bune: "Uite, suflete, aici ai mers la biserică; aici ai ascultat
cuvântul lui Dumnezeu, aici ai miluit pe cei săraci, aici ai învăţat pe copii
frica de Dumnezeu; aici ai citit sfintele cărţi, aici ai mers la biserică, aici
ai răbdat necazurile cu bucurie, aici ai dat un cuvânt de folos la altul,
dincolo ai făcut milostenie, ai îmbrăcat pe cel gol, ai adăpat pe cel însetat,
ai primit pe cel străin".
Îi arată toate,
toate, şi sufletul săracul nu poate zice nimic, că nu-i arată decât adevărul,
pentru că îngerul nu poate să mintă. Îi arată şi cele bune şi cele rele.
Şi se minunează
sufletul foarte şi îl întreabă pe înger:
- Sfinte îngere, cum de ştii tu acestea toate?
- Cum să nu ştiu, dacă pururea am fost cu tine! Tu ai mâncat, eu nu pot mânca; tu ai dormit, eu nu am dormit; tu ai băut, eu nu pot bea; tu ai stat degeaba, eu nu pot. Eu nu-s duh care poate mânca, sau bea sau dormi. Eu pururea am fost treaz - cum zice în Psaltire: Nici să dormiteze cel ce te păzeşte. Că dacă nu aş fi fost eu cu tine, diavolii ar fi făcut mare prăpăd, împreună cu vrăjmaşii tăi văzuţi şi nevăzuţi. Eu te-am apărat şi pururea am fost lângă tine şi mereu am scris ce gândeşti tu. Că eu ştiu gândurile tale şi ce vorbeşti tu şi ce faci tu, bine sau rău".
- Sfinte îngere, cum de ştii tu acestea toate?
- Cum să nu ştiu, dacă pururea am fost cu tine! Tu ai mâncat, eu nu pot mânca; tu ai dormit, eu nu am dormit; tu ai băut, eu nu pot bea; tu ai stat degeaba, eu nu pot. Eu nu-s duh care poate mânca, sau bea sau dormi. Eu pururea am fost treaz - cum zice în Psaltire: Nici să dormiteze cel ce te păzeşte. Că dacă nu aş fi fost eu cu tine, diavolii ar fi făcut mare prăpăd, împreună cu vrăjmaşii tăi văzuţi şi nevăzuţi. Eu te-am apărat şi pururea am fost lângă tine şi mereu am scris ce gândeşti tu. Că eu ştiu gândurile tale şi ce vorbeşti tu şi ce faci tu, bine sau rău".
Asta se întâmplă în
ziua a doua. Îl duce îngerul păzitor pe suflet pe unde a umblat toată viaţa.
Iar în ziua a treia
după moarte, sufletul ne vede pe noi. Vede că plânge mama, plânge sora sau soţia
sau soţul. Vede că plâng neamurile după el şi îi pare rău. Dar nu mai are grija
noastră; el se gândeşte atunci numai la el, şi zice: "Ei rămân pe pământ
şi se vor pocăi, că mai au vreme să facă fapte bune. Dar eu unde mă duc? Cine
mă va ajuta pe mine acolo?"
Şi aşa merge ziua a
doua pe unde a mers toată viaţa. Iar în ziua a treia, lucru şi mai înfricoşat.
I se mai dau îngeri însoţitori sufletului nostru şase îngeri purtători de
lumină şi cu cel de la Botez, sunt şapte, ca să treacă înfricoşatele vămi ale
văzduhului.
Aţi auzit de cele
24 de vămi ale văzduhului. Se fac slujbe pentru cei ce vor să aibă milă de la
Dumnezeu şi să-i scape de duhurile întunericului din văzduh.
Cele mai importante
slujbe pentru cei care mor sunt spovedania generala şi Sfânta Împărtăşanie, precum şi
împăcarea cu toţi. Iar imediat după moarte se face 40 de zile Sfânta
Liturghie şi parastase cu dezlegări şi milostenie la cei săraci, care ajută
sufletul cel mai mult când trece vămile. Că Biserica, fiind mama noastră
spirituală, se roagă acum pentru bietul suflet care-i fiul ei după dar din
Botez, să treacă uşor atunci vămile văzduhului.
Ce se întâmplă până
ce va trece sufletul vămile văzduhului? Atunci vede omul cât de folos îi era
lui să fie mărturisit curat de păcate. Dacă nu ar fi lăsat Dumnezeu între El
şi noi taina Sfintei Spovedanii, nici un om nu s-ar mântui. Că zice
Apostolul Iacov că: Toţi multe greşim şi nimeni nu-i fără păcat.
Dar între noi şi
Dumnezeu s-a lăsat taina Spovedaniei, care-i al doilea botez, cum zice preotul;
aţi auzit că zice la mărturisire: "De vreme ce cu al doilea botez te-ai
botezat, după rânduiala Tainelor creştineşti".
Acum vede sufletul
cât de folos îi era, dacă era mărturisit, când trece vămile.
De aceea, vă rog să
ţineţi minte: Cănd vezi că s-a îmbolnăvit în casă mama, sora, fratele,
soţia, nepotul, copilul, tata, fiica, nu aduce întâi doctorul; întâi adă
preotul şi-l spovedeşte curat de toate păcatele.
Omul trebuie să se
spovedească obligatoriu de patru ori pe an toată viaţa, în cele patru posturi,
cât trăieşte el, dar mai cu seamă când vezi că s-a îmbolnăvit rău. Atunci
cheamă preotul repede să-l spovedească. Nu cănd i s-a legat limba sau şi-a
pierdut conştiinţa; ci din vreme, când are mintea clară şi ţine minte. Şi-i
spune: tată, mamă, băiete, spune tot ce-ai făcut!
Pune-l să scrie pe
un caiet, dacă ştie, şi să-şi aducă aminte tot, că dacă ai reuşit să faci o
spovedanie bună, ai câştigat sufletul lui. Că ce spun sfinţii Părinţi? Chiar
de a avut cineva păcate de moarte foarte grele, dacă a murit spovedit, îl
scoate Biserica. El stă în iad numai până se curăţă de păcat, pentru că
spune Sfânta Evanghelie: Nimic necurat nu va intra în Împărăţia cerurilor.
Ai auzit ce spune
un sfânt?
El a văzut
o mare de flăcări şi din marea aceea ieşeau porumbei albi ca zăpada şi zburau
la cer. Şi acolo era iadul şi auzea ţipete şi vaiete. "Cum, Doamne, din
foc ies porumbei?" s-a întrebat el. Porumbeii erau sufletele oamenilor
drepţi, care s-au curăţit prin canon stând în iad şi şi-au plătit tot ce aveau
de plătit.
Pentru că Biserica
intervine de pe pământ cel mai mult prin Sfânta Liturghie. Că jertfa şi
răscumpărarea noastră se face prin sângele lui Iisus Hristos. Cum zice şi
Apostolul: Sângele Lui ne curăţă de orice păcat.
Creştinul, dacă a
murit mărturisit şi dacă, Doamne fereşte, are păcate grele şi nu şi-a făcut
canonul, el îşi face canonul dincolo, în iad. Dar din iad îl scoate Biserica
prin Sfânta Liturghie, prin dezlegări şi milostenie şi tot la rai merge.
Iar dacă a murit
cineva nespovedit din tinereţe şi a avut păcate de moarte, grele, aproape cum
ar muri nebotezat. Toate slujbele care se fac pe pământ pentru un
asemenea suflet, foarte puţin îl ajută, fiindcă nimic necurat nu va intra întru Împărăţia cerurilor.
Aşa au aşezat
dracii vămile că, dacă ar putea, nici unul să nu treacă la cer. Ştiţi de ce au
ei ura şi zavistia asta pentru oameni? Pentru că sufletele drepţilor
completează numărul din care au căzut ei. Lumea asta atât o ţine Dumnezeu -
cum arată Sfântul Simeon Noul Teolog - până se va împlini numărul îngerilor
căzuţi, din sufletele drepţilor. Nu citiţi la Psaltire?
Până se împlineşte
numărul îngerilor care au căzut, că au fost foarte mulţi; a treia parte din
îngeri, cum zice Apocalipsa: Am văzut un diavol mare, roşu, care a tras cu
coada lui a treia parte din stelele cerului şi le-a aruncat pe pâmănt.
A căzut o treime de
îngeri din toate cetele; şi din heruvimi şi din serafimi, din toate cetele,
care au fost de-un gând cu satana, ca să se facă asemenea lui Dumnezeu. Şi de
aceea au atâta ură diavolii, că ştiu că fiecare suflet, dacă trece la cer, cum
spune Evanghelia: Şi vor fi toţi ca îngerii lui Dumnezeu, va fi în locul
lor şi le va lua dregătoriile.
De aceea stau în
văzduh şi zic: "Iată pe noi ne-a dat Dumnezeu jos din cer, iar sufletele
acestea vor să treacă pe aici la Dumnezeu ne vor lua locul!". Şi atunci
Dumnezeu le-a dat voie, cu dreptate diavolilor să stea în calea sufletelor,
căci Dumnezeu, este şi drept, nu numai milostiv, şi au făcut aceste staţii sau
vămi, între cer şi pământ, ca să arunce în iad pe cei ce mor nepocăiţi, în
grele păcate.
Şi iată cum sunt
aşezate: Vama întâi este pentru vorbirea de rău; vama a doua, pentru clevetire;
vama a treia, pentru mânie, apoi lăcomia şi aşa mai departe, de la cele mai
mici păcate, până la cele mai mari.
Şi cine n-a vorbit
de rău?Cine nu s-a mâniat? Cine nu s-a lăcomit? Cine nu s-a lenevit? Cine n-a
băut un pahar mai mult în viaţă? Sau cine n-a căzut cu gândul, cu imaginaţia şi
chiar cu fapta în desfrânare, în beţie, îndoială în credinţă şi în celelalte
păcate trupeşti sau sufleteşti, cum citim în viaţa Sfintei Teodora?
Aţi văzut ce a spus
Sfânta Teodora, când a ajuns la vama beţiei?
"Mă minunam foarte că dracii îmi aduceau aminte de toate paharele de rachiu şi de vin pe care le-am băut în viaţă. Şi-mi arătau şi când am băut, în ce clipă şi cu cine am fost şi de câte ori m-am îmbătat şi de câte ori am băut.Şi îi întrebam pe sfinţii îngeri:- Cum de ştiu diavolii toate acestea?
- Dacă ei au fost îngeri!"
"Mă minunam foarte că dracii îmi aduceau aminte de toate paharele de rachiu şi de vin pe care le-am băut în viaţă. Şi-mi arătau şi când am băut, în ce clipă şi cu cine am fost şi de câte ori m-am îmbătat şi de câte ori am băut.Şi îi întrebam pe sfinţii îngeri:- Cum de ştiu diavolii toate acestea?
- Dacă ei au fost îngeri!"
Să ştiţi, însă, că
de la Botez, pe lână îngerul bun, care stă de-a dreapta creştinului, mai ai un
înger din ceata stăpânilor iadului, un diavol care stă pe umărul stâng. Acela
scrie tot ce ai făcut tu rău şi ce ai vorbit tu rău şi de toate păcatele ce
le-ai făcut în viaţă. Iar îngerul bun scrie şi cele bune şi cele rele, cum
spune acolo. Aşa crede Biserica lui Hristos.
Acum să vedem ce se
întâmplă cu sufletul celui mărturisit, când vine diavolul cu zapisul unde sunt
scrise toate păcatele omului. Nu le mai găseşte scrise! Atunci diavolii urlă,
răcnesc şi se mănie că pe acest suflet care avea păcate mari, avorturi,
preacurvii, furturi, înjurături, beţii şi altele, nu-l mai găseşte scris cu
nimic. Când creştinul a fost dezlegat de preot pe pământ, Duhul Sfânt a şters
de acolo toate păcatele lui. Cuvântul lui Hristos care zice: Tot ce va
dezlega preotul pe pământ, va fi dezlegat şi în cer. N-aţi auzit? Ce va
lega el pe pământ, este legat şi în cer.
Deci, spovedania,
taina aceasta este aşa de mare, încât are putere să-l cureţe pe om de orice
păcat, să-i dezlege toate păcatele. Numai dacă omul a fost cuminte în viaţă,
dacă s-a spovedit curat, acela trece uşor înfricoşatele vămi ale văzduhului a
treia zi.
Şi i se cântăresc
faptele cele bune cu cele rele. Faptele cele bune sunt în formă de pietre
scumpe, iar faptele cele rele în formă de pietre simple sau alte greutăţi.
Sufletul este
foarte înţelept. El vede singur încotro merge. Dacă la vămi vede că trag
păcatele mai greu, începe a plânge foarte şi a se întrista, mai ales că vede la
vămi mii de diavoli care vor să-l răpească la fiecare vamă. Şi-i zice îngerul
păzitor:- Nu te teme, frate suflete, că nu ştii judecăţile lui Dumnezeu! Nu te
teme!
Sufletul se bagă
sub aripile îngerilor, când vede atâtea mii de draci. Un drac atât este de urât
că dacă ar veni aici unde stăm noi acum, cum este el în iad, nu mai rămâne unul
viu. Toţi muirm de atâta urâciune şi spaimă a îngerului căzut. Iar sufletul,
când vede atâtea mii de draci se bagă sub aripile îngerului şi zice:- Domnii
mei îngeri, nu mă lăsaţi! Tare mă tem de aceştia!Şi-i zic îngerii:- Nu te teme,
frate suflete, că eşti cu noi! Noi suntem garda lui Dumnezeu, care te însoţim
pe tine! Doamne fereşte, la 40 de zile să nu cumva să cazi în mâinile lor! Dar
acum n-ai grijă, că noi te păzim!
În ziua a treia
sufletul nostru trece vămile văzduhului şi exact a treia zi, când a ieşit din
trup, în aceeaşi clipă ajunge prima dată la scaunul Preasfintei şi de viaţă
făcătoarei Treimi.
Şi ce vede el
acolo? Că Sfânta Scriptură spune: Pe Dumnezeu nimeni odinioară nu L-a văzut.
Dar ce vede sufletul atunci? Că pe Dumnezeu, Iisus Hristos, L-a văzut toată
lumea. Şi n-a fost Dumnezeu? L-a văzut Avraam, L-a văzut Moise; dar L-a văzut
cu pogorământ, după închipuire, cum a vrut să se arate. Dar fiinţa lui Dumnezeu
nimeni nu a văzut-o, nici heruvimii, nici serafimii. Fiinţa lui Dumnezeu este
inaccesibilă oricărei minţi raţionale din cer şi de pe pământ.
Deci, ce vede
sufletul nostru a treia zi, când ajunge prima dată la tronul lui Dumnezeu? Iată
ce vde, după mărturisirea Sfinţilor Părinţi. Vede strălucind o lumină negrăită,
de miliarde de ori mai tare ca soarele, şi mireasma Duhului Sfânt. Aude
cântările heruvimilor şi serafimilor şi apar nişte nori de aur azurii, mergând
spre răsărit şi îngerii îngenunchează pe ei, împreună cu sufletul.
Şi odată se opresc
în loc către răsărit. Că de aceea, să ţineţi minte, ne închinăm la răsărit când
facem rugăciunile; pentru că tronul lui Dumnezeu este la răsărit. N-ai văzut ce
zice Sfânta Scriptură? Şi au sădit rai în Eden spre răsărituri. N-aţi
auzit ce spune Isaia? Răsărit este numele Lui. N-aţi auzit ce spune
Psaltirea, pe care o aveţi în casă? Dumnezeu s-a suit peste cerurile
cerurilor, spre răsărituri. Deci, la răsărit este tronul Sfintei Treimi.
Şi se opresc norii
aceştia şi îngerii care satu în genunchi cu sufletul care-i la fel cu ei. A
treia zi aude acest glas pe limba lui Adam: "Duceţi sufletul acesta în
Rai şase zile". Că şase zile trece sufletul nostru prin Rai, cu
iuţeala gândului. Atunci îngerii cei buni îl iau cu iuţeala fulgerului şi-l duc
către grădinile Raiului.
Când ajunge
sufletul acolo cu îngerii, nimeni nu poate spune ce frumuseţe este. Şi atunci
vede acolo că o floare din Rai, cum spune Sfântul Andrei, este mai scumpă decât
toate popoarele lumii, decât toate podoabele şi bogăţiile veacului de acum;
pentru că aceea floare are viaţă şi niciodată nu se mai vestejeşte sau nu
moare.
Acolo vede el, cum
am zis, "Raiul desfătării", "Palatul Noului Sion",
"Ierusalimul ceresc" şi câte spune Sfânta Scriptură.
Dar o negrăită
bucurie este când sufletul aude cântările a milioane de îngeri, de heruvimi şi
de drepţi, care cântă acolo. Apoi vede corturile drepţilor, despre care se
spune la panahidă, cum spune şi Sfântul Cosma, care a fost prin Rai. Numai
acolo câtă frumuseţe este!
Ajunge în nişte
livezi, nişte pometuri care n-au margini. Apar nişte pomi cu frunza de aur, cu
florile de aur şi sub fiecare pom este un cort şi în cort este o masă de aur,
şi în pomii aceia cântă păsări ale căror aripi nimeni nu poate spune cât de
frumoase sunt; şi acele păsări nu mai mor în veacul veacului.
Şi se minunează
sufletul, că la unul cortul este de argint, la altul este de mărgăritar, la
altul este de iachint, la altul de onix, la altul este de sardonix, la altul de
ametist, la altul este de rubin, la altul de safir şi de celelalte pietre
scumpe, de care se spune la Apocalipsă.
El vede că şi
mesele nu-s toate la fel. Şi copacii rodesc pe o singură ramură câte 70 feluri
de roade. Cântă şi frunzele pomilor, cântă şi florile lor, cântă şi păsările;
curg râuri de miere şi de lapte prin livezile acelea ca oglinzile.
Este o mireasmă a
Duhului Sfânt, pe care omul nu o poate spune. Dar cea mai mare bucurie când
trece sufletul prin Rai alta este. Se întâlneşte cu neamurile lui.
Voi, fraţilor, să
ştiţi că din neamul nostru avem şi în Rai, avem şi în iad, că Dumnezeu este
drept. Cine a făcut rău, s-a dus în iad; cine a făcut bine, s-a dus în Rai. Şi
acolo în Rai nu cunoşti când ai ajuns, numai pe bunicul sau pe străbunicul.
Dacă te-aş întreba
acum pe mata: "Cunoşti pe străbunicul de 300 de ani în urmă?" De unde
să-l ştii! Că de-abia dacă îl cunoşti pe cel de 50-60 de ani în urmă. Acolo în
Rai, însă, se cunosc oameni unii cu alţii. Sfântul Ioan Gură de Aur zice:
"Mă întrebi dacă se cunosc sufletele în Rai? Ia aminte la Evanghelia cu
bogatul şi săracul Lazăr. Când a murit bogatul şi când a murit Avraam? Cu mii
de ani înainte şi se cunoşteau şi vorbeau".
Acolo în Rai îţi
ies înainte neamurile toate care sunt la bine şi au palate de aur şi pietre
scumpe şi livezi şi zic: "Măi, nepoate, măi! tu eşti al cutăruia, tu eşti
a cutăreia, din ţara cutare, din satul cutare. Noi suntem neamuri cu tine. Noi
am murit înaintea ta cu 100 de ani, cu 300 de ani. Tu eşti al cutăruia, tu nu
ne cunoşti pe noi, dar noi te cunoaştem. Noi ştim unde mergi tu. Tu mergi la
judecata particulară a sufletului. La 40 de zile se va hotărî cu tine unde
mergi, în Rai sau în iad.
De vei afla milă la
Dumnezeu şi te va da la bine, să vii la locaşurile noastre, că iată ce
frumuseţi avem aici; ce palate şi ce minunăţii, pe care nu poate să le
înţeleagă omul.
Şi aşa îl petrec
neamurile lui şi îngerii, mergând prin Rai şase zile.
Sufletul atunci
uită cu totul că a trăit pe planeta asta, că a avut mamă, că a avut soră, că a
avut frate... Că el vede acolo alte bucurii, străine cu totul de lumea asta
trecătoare. Şi atunci îngerul de la Botez, când vede că el se bucură tare, căci
acolo nimeni nu poate sta întristat de atâta bucurie, se apropie de el şi-i
spune aşa, dacă ştie că este drept: "Frate suflete, iată, la 40 de zile ai
să vii să ocupi un loc de aici!"
Iar dacă-l ştie
că-i păcătos îi zice: "Frate suflete, nu te bucura; nu te-am adus să
rămâi aici. Te-am adus să vezi ce-ai pierdut în puţină vreme cât ai trăit pe
pîmânt, dacă n-ai avut frică de Dumnezeu şi nu te-ai mărturisit şi n-ai postit
şi n-ai mers la biserică şi n-ai făcut fapte bune!"
Când aude sufletul
că nu va rămâne în Rai - căci el credea că va rămâne acolo în veci - cât de
mare bucurie este în Rai, el se mâhneşte şi începe a plânge cu amar.
- Cum, n-am să rămân aici? întreabă el pe îngerul său păzitor.
- Nu! îi răspunde îngerul. Pe aici treci numai să vezi în puţină vreme ce-au câştigat oamenii cu frica lui Dumnezeu şi ce-au pierdut cei necredincioşi, care nu s-au închinat lui Dumnezeu!
- Cum, n-am să rămân aici? întreabă el pe îngerul său păzitor.
- Nu! îi răspunde îngerul. Pe aici treci numai să vezi în puţină vreme ce-au câştigat oamenii cu frica lui Dumnezeu şi ce-au pierdut cei necredincioşi, care nu s-au închinat lui Dumnezeu!
Aşa trece sufletul
şase zile prin Rai şi cu trei, care au fost până au ajuns la tronul Sfintei
Treimi, se fac nouă. Iar la nouă zile vin iarăşi, ca fulgerele cerului pe nori,
îngerii, şi-l duc înaintea Preasfintei Treimi, în lumina cea neapropiată
gânditoare. El nu vede pe Dumnezeu, că nici heruvimii nu-L văd; numai lumină şi
lumină negrăită, care nu se poate spune.
Şi se opresc norii
aceştia şi la nouă zile aude acest cuvânt, dacă sufletul este drept: "Acest
suflet să aibă desfătarea şi bucuria cea fără margini a celor nouă cete
îngereşti!" Iar dacă-i păcătos: "Sufletul acesta să nu aibă
parte de fericirea şi slava celor nouă cete îngereşti!" Acest cuvânt
îl aude la nouă zile şi apoi aude, zicând: "Duceţi sufletul acesta prin
iad 30 de zile".
Atunci îl iau
îngerii şi-l întorc către miazănoapte şi către apus, la locurile iadului, care
nu au margine. Şi atunci sufletul, când îl duc îngerii la iad, vede acolo ce
spune Sfânta Scriptură: "Iadul cel mai de jos", "Fântâna
adâncului" şi "Iezerul de foc" de la Apocalipsă.
Acolo vede el viermele cel neadormit, despre care a spus Hristos,
Dumnezeul nostru; vede focul cel nestins, gheena, foc negru care-i de
miliarde de ori mai fierbinte ca focul pământesc şi care n-are margine
adâncimea lui.
Acolo vede el întunericul
cel mai dinafară, cel mai dinăuntru, scrâşnirea dinţilor şi tartarul,
câte mai auziţi la Sfânta Liturghie şi în Scriptură.
Şi când vede el
atâtea feluri de munci şi atâtea feluri de draci, vede acolo muncindu-se şi
neamuri de-a lui, cum vedea mai înainte în Rai. Şi neamurile ştiu pe unde trece
şi-i ies înainte şi strigă către el:
"Frate, nepotule, vărule, moşule, matale te duci la judecata particulară. Te rugăm din inimă, adu-ţi aminte de noi şi te roagă lui Dumnezeu pentru noi, dacă te va da la bine. Uite, noi ne muncim aici de atâţia ani, de 200 de ani, de 300 de ani, de 500 de ani fiecare!"
"Frate, nepotule, vărule, moşule, matale te duci la judecata particulară. Te rugăm din inimă, adu-ţi aminte de noi şi te roagă lui Dumnezeu pentru noi, dacă te va da la bine. Uite, noi ne muncim aici de atâţia ani, de 200 de ani, de 300 de ani, de 500 de ani fiecare!"
După cum se bucura
sufletul mai înainte în Rai, că şi-a văzut neamurile lui la bine, acum se
scârbeşte de aceste neamuri ale lui, care, pentru păcatele lor, au fost
rânduite la osândă.
Şi trec cele
treizeci de zile prin iad şi cu nouă care au fost când s-a întors din Rai sunt
39 de zile. Iar în a 40-a zi ăl iau îngerii şi-l duc a treia oară la scaunul
Preasfintei şi de viaţă făcătoarei Treimi, în lumina cea neapropiată,
gânditoare, spre închinare.
Şi atunci, la 40 de
zile, aude acest glas în limba aramaică a lui Avraam, dacă sufletul este drept:
"Duceţi acest suflet în Gan Eden!", adică în desfătare şi
bucurie fără margini; iar dacă, Doamne fereşte, este păcătos aude: "Duceţi
sufletul acesta în Şeol sau Hades", adică în iad şi în
muncă.
Îngerii lui
Dumnezeu, cât sunt de buni şi preamilostivi, însă, dacă le dă poruncă Dumnezeu
să-l ducă la greu, îl duc în iad.
Dacă ar vedea
atunci cineva cum se roagă sufletul nostru la îngeri, când vede că-l duc la
chinuri, ar plânge temeliile pământului. Se bagă sub aripile îngerilot şi zice:
- Îngerii lui Dumnezeu, cei preasfinţi, cei preabuni, nu mă lăsaţi! Unde mă duceţi?Într-ale cui mâini mă duceţi? Cine ar să mă mai scoată pe mine de acolo? Cine mai are milă acum de mine?Cine ştie de pe faţa pământului în ce chinuri mă duc eu acum?
- Îngerii lui Dumnezeu, cei preasfinţi, cei preabuni, nu mă lăsaţi! Unde mă duceţi?Într-ale cui mâini mă duceţi? Cine ar să mă mai scoată pe mine de acolo? Cine mai are milă acum de mine?Cine ştie de pe faţa pământului în ce chinuri mă duc eu acum?
Iar îngerii plâng
şi-i spun:
- Frate suflete, noi suntem slugile lui Dumnezeu, noi avem poruncă. Nu putem face nimic mai mult, decât cum porunceşte Ziditorul: să te ducem la bine sau la rău!
- Frate suflete, noi suntem slugile lui Dumnezeu, noi avem poruncă. Nu putem face nimic mai mult, decât cum porunceşte Ziditorul: să te ducem la bine sau la rău!
Şi-l duc, dacă,
Doamne fereşte, sufletul a trăit rău, în păcate şi fără pocăinţă la rău sau
dacă-i bun şi a păzit poruncile Domnului, îl duc la Rai, potrivit cu faptele
lui bune sau rele.
Aceasta se întâmplă
la 40 de zile după moarte. De aceea Biserica, mama noastră cea duhovnicească,
are mare grijă să facă pomeniri după fiecare mort la 3 zile, la 9 zile şi la 40
de zile, pentru că atunci se hotărăşte unde va sta sufletul nostru, la bine sau
la greu.
De la 40 de zile
mai rămâne o singură portiţă deschisă pentru suflet. Dacă sufletul a fost în
credinţa ortodoxă adevărată şi a fost fiu adevărat al Bisericii lui Hristos, şi
dacă n-a căzut în vreo sectă sau în alte rătăciri, sau păcate grele şi dacă a
fost spovedit şi împărtăşit, Biserica îl poate scoate din chinurile iadului
prin sfintele slujbe şi prin milostenie.
Biserica este mama
noastră spirituală, care ne-a născut pe noi la dumnezeiescul Botez prin apă
şi prin duh. Biserica este stâlpul şi întărirea adevărului, Biserica este
trupul lui Hristos, Biserica este mireasa Mielului, cum spune la
Apocalipsă.
De aceea, are mare
îndrăzneală către capul ei din ceruri care este Hristos. Aţi auzit ce spune
Hristos în Evanghelie: Eu sunt buciumul, viţa - adică trunchiul copacului
- şi voi sunteţi ramurile; toată viţa care rămâne întru Mine, aduce roadă
multă, iar care nu rămâne întru Mine, în foc se aruncă.
Deci, băgaţi de
seamă! Cine nu rămâne în Biserică, nu rămâne în trupul lui Hristos. Cine s-a
rupt de Biserică, toţi sectanţii care au ieşit şi au împânzit lumea - căci sunt
peste 800 de secte numai în Europa - aceştia sunt neghină în grâu, aceştia sunt
seminţele satanei; Doamne, zice Evanghelia, n-ai semănat sămânţă bună
în ţarina Ta? Dar de unde are neghină? Un om vrăjmaş, adică diavolul a
făcut aceasta.
Sectanţii sunt
buruieni crescute la umbra Bisericii, oameni stricaţi la minte şi la credinţă,
prin care satana vrea să rătăcească şi pe alţii. Să nu-i ascultaţi! Cine s-a
rupt de Biserică, s-a rupt de trupul lui Hristos.
Ia să vă dau o
imagine: Dacă copacul acesta ar fi încărcat cu flori până în vârf sau cu roade,
un copac roditor, şi dacă o mlădiţă s-a rupt de acolo cumva şi a căzut cu
greutatea roadelor sale jos, mai rodeşte aceea? Ce se întâmplă ? Se usucă şi o
punem pe foc.
Aşa-i sufletul care
s-a rupt de Biserică. S-a rupt de trupul lui Hristos. Că Biserica este, cum
spune marele Apostol Pavel, trupul lui Hristos.
Şi acea mlădiţă,
acel suflet care s-a rupt de Biserică, în veacul veacului nu mai rodeşte şi
nici mântuire nu are. Pentru că Duhul Sfânt şi seva Duhului Sfânt, vine numai
prin punerea mâinilor, de la Apostoli la episcopi, de la episcopi la preoţi şi
de la preoţi se lucrează în rândul credincioşilor prin Tainele care le-a
hotărât Dumenzeu să le lucreze preotul, ca iconom al Tainelor lui Dumnezeu. Pe
altă cale nu vine Duhul Sfânt în Biserică.
Feriţi-vă! Fugiţi
cât puteţi, ca de diavoli, de acei care vă învaţă să nu vă închinaţi Sfintei
Cruci, sau Maicii Domnului, sau să nu mergeţi la Biserică, sau să nu ascultaţi
de preot. Aceia vin cu satana în inimă şi-n minte, să vă rupă de Biserică, de
adevărul nostru dogmatic, de credinţa noastră ortodoxă, care este neschimbată
de 2000 de ani, de la Hristos.
Acum sectele au
ieşit ca ciupecile după ploaie, şi toate sectele au venit mai mult din
Occident. Cele mai multe au venit de la oameni bolnavi la minte. Eu am o
sectologie care s-a tipărit la Bucureşti, şi-am arătat şi istoricul, de unde au
venit, cu ce scop au venit. Vin cu scopul să ne strice şi credinţa şi neamul,
să ne piardă sufletele!
Nu ieşiţi din corabia
mântuirii. Nu plecaţi din Biserica lui Hristos. Biserica este mama noastră
duhovnicească. Ea ne-a născut prin apă şi prin duh, la Botez. Deci, să cinstiţi
Biserica şi pe preoţi şi pe arhierei şi pe Sfântul Sinod.
Ţineţi-vă de
Biserica noastră cea de totdeauna. Să fiţi creştini buni şi cetăţeni buni, şi
să împliniţi porunca Sfântului Apostol Pavel: Daţi celui cu cinstea, cinste;
celui cu dajdia, dajdie; celui cu frica, frică, şi nimănui cu nimic să nu
rămâneţi datori.
Se spune la
Epistola către Romani: Tot sufletul să se supună stăpânirii celor mai
înalte, că nu este stăpânire decât de la Dumnezeu. Şi iar spune: Cel ce
nu se supune stăpânirilor, legii lui Dumnezeu se împotriveşte.
A ieşit o sectă
blestamată, foarte periculoasă pentru ţară şi Biserică, care se cheamă "Martorii
lui Iehova". Aceştia sunt cei mai înverşunaţi împotriva conducerii de
stat şi a Bisericii. Să fugiţi ca de diavoli, ca de satana de aceştia! Aceştia,
nu numai că nu sunt creştini, dar sunt mai răi decât toţi păgânii. Că nu
recunosc nici Biserica, nici statul şi nu cred în Hristos.
Păziţi-vă de orice
sectă, rămâneţi fii ai Bisericii lui Hristos, cum au fost părinţii şi bunicii
voştri şi strămoşii din veac.
Rămâneţi în
Biserică, ţineţi-vă de mama noastră, care este Biserica. Că, Doamne fereşte,
chiar dacă omul merge la iad pentru păcatele lui, Biserica îl poate scoate prin
dumnezeiasca Liturghie, prin pomeniri, prin milostenii şi prin jertfe.
Fără Biserică nu
este mântuire! Cine a ieşit din Biserică, nu mai are pe Hristos, că Biserica
este trupul lui Hristos. Cine a oeşit din Biserică, nu mai este fiu după dar al
lui Dumnezeu din Botez, ci este fiu al satanei, căci s-a rupt de la mama lui
duhovnicească şi a luat-o după capul lui şi s-a pierdut.
Dumnezeu să vă ajute.
Cu aceasta închei şi vă rog din toată inima să aveţi frica lui Dumnezeu, să nu
uitaţi rugăciunea, şi să vă rugaţi şi pentru noi păcătoşii. Amin.
Părintele CLEOPA