Aloie vera natural pentru sanatatea ta

Despre Monahismul Romanesc


Monahismul isi afla inceputurile in primele secole de inchegare si de raspandire a crestinismului. Sufletul omului credincios inseteaza necontenit dupa depasirea de sine, dupa desavarsire, dupa chipul ingeresc. El doreste fericirea sa si fericirea semenilor sai, prin permanenta aspiratie catre starea de desavarsire si de apropiere de Dumnezeu. Credinciosii care au insetat dupa dobandirea acestei stari au gasit temeiuri in urcusurile cele duhovnicesti, chiar in viata si invatatura Mantuitorului Hristos. Ei au vazut in viata Sa smerita si <<fara de pacat>> (II Petru 2, 22), in mila Sa plina de duiosie fata de oamenii timpului Sau, pe care i-a slujit, mangaindu-I si ajutandu-I cu dragoste de parinte si de frate, in <<ascultarea Sa pana la moarte>>, (Filip. 2, 8), cel mai pretios dreptar duhovnicesc. Viata de neprihanire a celui mai iubit dintre apostolii Domnului, Sfantul Evanghelist Ioan, asprimea vietii pustnicesti a Sfantului Prooroc Ioan, Botezatorul Domnului, truditoarea munca manuala a Sfantului Apostol Pavel, <<lucrator de corturi din Tarsul Ciliciei>> (Fapte, 18, 3), au fost tot atatea indemnuri vii pentru cei care doreau sa prisoseasca si sa mearga pe calea de aur in ravna lor sfanta de a <<urma pe Domnul>> (Matei, 16, 24).
Din dorul acesta dumnezeiesc, foarte multi credinciosi crestini imbunatatiti se departau de lume, retragandu-se prin locuri mai linistite, renuntau la viata de familie si la bunurile materiale si puneau inceput <<noii vietuiri singuratice>>, sarguindu-se in munca si rugaciune neincetata si supunandu-se carmuirii duhovnicesti a unuia dintre ei, mai iscusit in nevointa. Leaganul din care a odraslit acest fel de viata inalta a fost Orientul Mijlociu, unde renumitii incepatori ai vietii monahale, cuviosi parinti, ca: Antonie cel Mare, Pahomie, Atanasie, Macarie, Ilarion si altii, inca din secolul al III-lea, au inceput sa inchege si sa statorniceasca reguli si forme de vietuire monahala.
Coloanele, pe care s-a sprijinit dintru inceput monahismul au fost sfaturile evanghelice sau voturile monahale castitatea, saracia de buna voie si ascultarea neconditionata. Fara a uri si nesocoti lumea, monahii, prin aceste voturi monahale, lupta impotriva a trei mari pacate grele, adica <<pofta trupului, pofta ochilor si trufia vietii>> (I Ioan 2, 16). Ei nu se margineau la indeplinirea literei, la o viata pur formala, ci cautau neincetat practicarea virtutilor crestine in legatura cu iubirea de aproapele, remarcandu-se prin fapte de ajutorare, de ospitalitate si prin asistenta crestina sub toate formele. Pentru aceasta, ei trebuiau sa munceasca, trebuiau sa agoniseasca hrana pentru ei si pentru altii, spre a nu fi povara nimanui aratand lumii ca munca nu-l coboara pe om, ci il inalta.
Cel care a intocmit, in toate amanuntele si temeinic, edificiul spiritual al monahismului in doua din operele sale: Reguli Mari si Reguli Mici, a fost Sfantul Vasile cel Mare. Acestea au constituit indreptarul organizarii institutiei monahale atat in Rasarit, cat si in Apus si dupa acestea se conduce astazi intreg monahismul ortodox. Cu organizarea data de Sfantul Vasile cel Mare, monahismul s-a dezvoltat si raspandit in toata lumea crestina, capatand insa, cu vremea, unele deosebiri de forma specifice Bisericii de Rasarit sau celei de Apus.
In Biserica Ortodoxa, monahismul a indeplinit in decursul veacurilor un mare si sfant rol. S-a avantat in lupta pentru pastrarea nestirbita a credintei, combatand ereziile si schismele ce se iveau in viata Bisericii, abuzurile imparatilor sau stapanitorilor si aparand drepturile celor fara de aparare, uneori chiar cu sacrificiul vietii multor monahi. Cele mai alese personalitati teologice, care au ridicat gandirea si cultura pe culmile cele mai inalte, au crescut si s-au format in climatul de evlavie si de munca din manastirile Rasaritului ortodox.
Una dintre mladitele monahismului rasaritean a fost altoita, a crescut, s-a dezvoltat si a adus roade bogate pe pamantul tarii noastre. Existenta sa aici dateaza din vremea post-apostolica, cand stramosii nostri au cunoscut si au trait invatatura Mantuitorului Hristos, punand in practica si sfaturile evanghelice. Manastirile noastre - adevarate vetre de evlavie strabuna - sunt asezate in campii, in munti sau pe colinele dulci ale pamantului romanesc. Cu mult inainte de secolul al XIV-lea, cand se intemeiaza Muntenia si Moldova cu mitropoliile lor, existau in tara noastra calugari si asezari calugaresti. In timp ce, in Apus, se organizau ordine monahale, la noi calugarii injghebau sihastrii, erau apostoli ai culturii si se jertfeau pentru pastrarea unitatii de credinta si de neam.
In manastirile si schiturile noastre, calugarii scriau si multiplicau carti de ritual, tipareau carti de zidire sufleteasca si de povatuire pentru viata duhovniceasca a credinciosilor. Aici infloreau caligrafia, miniaturistica si alte ramuri de arta bisericeasca, menite sa vesniceasca valorile credintei noastre. Biserica Ortodoxa Romana a avut in monahismul romanesc o puternica faclie de luminare a credinciosilor romani, de raspandire a Evangheliei, de afirmare a valorilor noastre nationale, de iubire si de dragoste intre oameni. Paginile istoriei au insemnat la loc de cinste multe figuri de monahi care au promovat cultura si de monahi care s-au dovedit a fi pilde de viata duhovniceasca, de sfintenie si de jertfelnicie pentru Hristos.
Din secolul al XIV-lea, ne-a ramas in istorie figura cuviosului Parinte Nicodim cel Sfintit de la Tismana, care a reorganizat monahismul romanesc dupa stilul monahal atonit. Ucenicii sai au raspandit noul duh de viata monahala in toata Biserica noastra romaneasca. Unii dintre ei au ajuns si prin locurile unde ne gasim noi acum 1. In a doua jumatate a secolului al XV-lea traieste in aspra nevointa monahala, dar cu inima arzanda de dragul tarii sale, Sihastrul Daniil de la Manastirea Putna, sfetnic si duhovnic al voievodului Stefan cel Mare si Sfant. Mai tarziu, in secolul al XVI-lea, rasare din obstea manastirilor noastre o pleiada de luminati calugari cronicari: Macarie, Eftimie si Azarie.
Pilda de patriotism si jertfelnicie intalnim, in secolul al XVIII-lea, la calugarii transilvaneni, Sfintii Marturisitori Sofronie si Visarion, care au aparat credinta stramoseasca si unitatea neamului nostru impotriva silniciilor dezlantuite de imparatia habsburgica. Pentru vredniciile lor acestia sunt trecuti in randul sfintilor pe care-I cinsteste Biserica Ortodoxa. In a doua jumatate a secolului al XVIII-lea, monahismul din Moldova este luminat de chipul imbunatatit al vestitului staret Paisie de la Manastirea Neamt si de alti vestiti stareti ai manastirilor moldovene: Putna, Slatina, Secu s.a. Manuscrisele de la Manastirea Neamt, ca si cele de la Manastirea Putna, s-au raspandit nu numai in Biserica romaneasca, ci si printre mirenii care doreau sa cunoasca operele Sfintilor Parinti, traduse in limba romana.
Manastirea Agapia, Moldova.
N-as putea sa nu ma refer la luminoasele chipuri de ierarhi din Tara Romaneasca si din Moldova ca: Teofil, Stefan, Antim Ivireanul, Grigore Dascalul, Anastasie Crimca, Varlaam, Mitrofan, Dosoftei si Veniamin Costachi, care au participat la sporirea si promovarea culturii noastre nationale, la dezvoltarea literaturii si inchegarea limbii literare romane. Este stiut ca toti acestia au avut obarsia spirituala in manastirile tarii noastre. Sirul lor e mare. Talentul, munca si dragostea lor de tara, se regasesc in slovele manuscriselor, in icoanele zugravite sau sculptate de ei si in diferite odoare bisericesti sfintite, ferecate maiestrit in metale pretioase. Acestea toate le-au pecetluit cu credinta si osardia lor. Nazuintele Bisericii pe care ei o slujeau, s-au impletit totdeauna rodnic cu cele ale poporului roman, din care au odraslit.
Ne-am ingaduit, sa evocam pagini din viata monahismului ortodox roman, pentru a se intelege ca ceea ce se infaptuieste astazi in sfintele noastre manastiri se cladeste pe idealurile crestine ale Rasaritului ortodox, slujite cu ravana de inaintasi ilustri. In Biserica Ortodoxa Romana, nu s-a practicat un monahism deprins de realitatile inconjuratoare ori incremenit in forme rigide, ci un monahism bazat pe rugaciune, munca, pe o viata morala pilduitoare, un monahism in slujba lui Dumnezeu si a aproapelui.
Manastirile si schiturile din Romania functioneaza potrivit unui Regulament aprobat de Sfantul Sinod, care oranduieste viata duhovniceasca, culturala si administrativa a vietuirorilor din vetrele calugaresti ale Patriarhiei Romane. Spre idealul nostru suprem - desavarsirea morala - duc si astazi aceleasi cai evanghelice pe care le-au aratat Sfintii Parinti: lepadarea de sine, fecioria si ascultarea deplina. Pentru ca urcusul, anevoios si, uneori, presarat cu piedici ce pot rani sufletul monahului, sa fie cat mai ferit de primejdii, Regulamentul a statornicit o seama de mijloace, care stau la indemana monahilor in silinta lor de a vietui potrivit sfaturilor evanghelice.
Izvorata din vechile randuieli ale Sfantului Vasile cel Mare, viata de obste se petrece prin savarsirea zilnica a Sfintei Liturghii, prin invatamant si munca manuala. Maxima <<ora et labora>> caracterizeaza trairea monahala, obstile calugaresti, unde viata de rugaciune si nevointa se impleteste cu viata de munca. Este limpede ca cei care isi aleg, dupa vrerea lor, calea monahala, nu pot propasi duhovniceste numai prin rugaciune si asceza sau numai prin preocupari legate de treburile economice - gospodaresti. De aceea, s-a randuit ca petrecerea vietii in manastire sa asigure impletirea armonioasa a rugaciunii cu lucrul, dand acestor indatoriri valoare si trainicie in drumul spre mantuire.
Unii monahi tineri, formati in aceste laboratoare duhovnicesti, sunt trimisi la studii teologice superioare. In manastiri, se urmareste pregatirea intelectuala si morala a monahilor, dar se pune mare pret si pe darurile practice ale acestora. In acest sens, se creeaza conditii de dezvoltare a unor indeletniciri potrivite cu rosturile si menirea monahilor: sculptura, pictura, tesatorie, broderie artistica, etc. Aceste vlastare ale monahismului, crescute, formate si modelate prin grija Sfantului Sinod, si indeosebi a Prea Fericitului Patriarh Justinian, se disting prin ascultare, disciplina, harnicie si ravna in indeplinirea misiunilor ce li se incredinteaza. Astfel ii gasim invatand, slujind, predicand, lucrand in ateliere ori pe terenul manastirii, alcatuind studii pentru revistele bisericesti sau primind credinciosii si vizitatorii. Putem spune ca in toate manastirile avem astfel de faclieri ai duhovniciei, in toate asezamintele calugaresti se simte suflul de viata crestina imprimat de randuielile bisericesti.
In manastire, munca este in asa fel organizata incat nimeni - nici chiar batranii - nu pot ramane fara ascultare. Ca intr-un stup, ostenitorii sunt randuiti dupa priceperea si puterea lor, la tot felul de rosturi, indeplinite cu harnicie, dragoste si entuziasm. De pilda, la Manastirea Agapia se executa tot felul de covoare si cusaturi nationale, apreciate pentru frumusetea lor artistica.
Iata felul in care monahismul nostru nazuieste pe calea indeplinirilor sale duhovnicesti, pentru a sluji pe Hristos si Biserica intemeiata de El.
In tara noastra, manastirile au fost totdeauna vetre ale credintei ortodoxe, in care a luminat si lumineaza flacara invataturii mantuitorului si flacara iubirii de apropapele.
Modelul vietii crestine este Mantuitorul Iisus Hristos. Desavarsirea este asemenea inaltimii muntelui, ideal la care se poate ajunge pe diferite cai. Una din caile ce duc la acest ideal este si cea monahala, care, fara indoiala, nu-i fara primejdii, mai ales daca pornim pe ea fara calauza. Aceasta cale are insa si frumusetile ei, nebanuite la inceput pentru cel ce voieste sa imbratiseze cu toata hotararea si statornicia. Pe calea aceasta, nazuim sa ajungem, prin rugaciune, munca si, cu ajutorul Domnului, in varful muntelui duhovnicesc, la Stapanul si Mantuitorul nostru al tuturor, Iisus Hristos*.

 
 
 
eXTReMe Tracker